BIBLIOGRAFÍA RECOMANADA
BECK-GERNSHEIM, E. (2003). La reinvención de la familia: en busca de nuevas formas de convivencia. Barcelona: Paidós
BISQUERRA, R. (2002). La pràctica de la orientación y la tutoria. Barcelona: CISS- Praxis
GALLEGO, S. ; RIART, J. (coords.)(2006). La tutoria y la orientación en el siglo XXI: nuevas propuestas. Barcelona: Octaedro
GEDDES, H. (2010). El apego en el aula. Relación entre las primeras experiencias infantiles, el bienestar emocional y el rendimiento escolar. Barcelona, Ed. Grao
GINER, A. ; PUIGARDEU, O. (2008). La tutoría y el tutor. Estrategias para su práctica. Barcelona: Ed. Horsori
GÓMEZ, J. (2004). El amor en la sociedad del riesgo. Barcelona: El Roure
LONGAS, J.; MOLLÀ, N. (2007). La escuela orientadora: la acción tutorial desde la perspectiva institucional. Madrid: Narcea
PÉREZ-DÍAZ, V.; CHULIA, E.; VALIENTE,C. (2000). La família española en el año 2000. Madrid: Fundación Argentaria: Visor
VV.AA. (2001). La acción tutorial: el alumnado toma la palabra. Barcelona: Graó
METODOLOGIA I ACTIVITATS FORMATIVES
La metodologia utilitzada en l’assignatura combina situacions d’aprenentatge teòriques i pràctiques amb l’objectiu que l’estudiant pugui desenvolupar les competències previstes en el pla docent. En les situacions d’aprenentatge teòriques, l’estudiant (individualment i en grup) durà a terme activitats formatives que l’hauran de conduir a la comprensió dels blocs temàtics i, a la vegada, li permetran la reflexió i l’anàlisi crítica, així com la presa de decisions. Així mateix, les situacions d’aprenentatge pràctiques pretenen desenvolupar les competències d’acció que l’estudiant haurà de posar en marxa en el seu entorn professional.
OBJECTIUS D'APRENENTATGE
Referits a coneixements
— Conèixer i entendre la realitat social de Catalunya.
— Identificar i analitzar els canvis que es produeixen en l’estructura social i les diferents realitats familiars.
— Relacionar els diferents models familiars i de convivència amb el procés educatiu.
— Situar els diferents serveis educatius i socials presents en el territori i vincular-los amb l’acció tutorial.
— Comprendre la naturalesa de l’acció tutorial com a marc de relació de la comunitat educativa, alumnat, escola, família.
— Conèixer i identificar les competències professionals i personals del tutor.
— Analitzar i valorar estratègies d’acció tutorial amb l’alumnat, l’escola i la família.
Referits a habilitats, destreses
— Adquirir habilitats socials per a la cooperació entre família, escola i comunitat.
— Identificar els diferents models familiars i entendre les diferents expectatives familiars.
— Detectar noves necessitats socials i trobar formes d’intervenir-hi des de l’escola.
— Aplicar formes d’anàlisi i d’interpretació dels esdeveniments socials des d’un enfocament multicultural.
— Analitzar el paper educatiu de les ciutats i de tots els elements com a agents educatius.
— Elaborar estratègies d’acció tutorial personalitzada i grupal dirigides a l’alumnat.
— Construir estratègies d’informació, de participació i d’orientació per a les famílies.
— Dissenyar intervencions d’acció tutorial.
Referits a actituds, valors i normes
— Tenir consciència del valor de l’acció tutorial en el procés educatiu.
— Valorar el paper educatiu de les ciutats i de tots els elements que les constitueixen.
— Considerar l’escola com a part de les xarxes educatives locals.
— Promoure l’acció col·lectiva i el compromís dels ensenyants.
— Tenir una actitud crítica i col·laborativa davant de tots els reptes i procediments professionals.
— Mostrar respecte, comprensió i acceptació de la diversitat en totes les dimensions.
— Apreciar la importància del treball en equip i del paper que té en el treball professional.